"For meg betyr medvirkning å vite at de hører på meg og faktisk bryr seg"
"Medvirkning er som en potet, du kan bestemme hva du gjør med det."
"Det er at du kan være med å bestemme og påvirke i hverdagen."
"Medvirkning er å være med på å bestemme og gi innspill, forslag, si din mening."
Ungdom i Trøndelag
Illustrasjon: Lena Amalia Richter
Ungdom må få være med å tenke, planlegge og delta i alt som har betydning for liv og utvikling.
Retten til medvirkning er nedfelt i Barnekonvensjonen og annen norsk liv. Lovverket støtter dermed opp under kunnskap utviklet gjennom de siste tiår; at barn og unge mennesker er meningsskapende aktører og aktivt deltakende i konstruksjonen av egne sosiale liv. Medvirkning er konkret. Den kan erfares gjennom aktiviteter som barn og unge tar initiativ til eller inviteres inn i. Gjennom aktivitet blir ferdigheter og kompetanse synlig og aktiv, både for en selv og andre deltakere. Aktivitet gir rom og muligheter for forskjellige uttrykk. Der samtalen kan oppleves begrensende fordi den krever fortrolighet med ord og verbal formidlingsevne, åpner aktiviteter opp for langt flere og varierte uttrykk og meninger.
Erfaringer og eksempler
- Steg for steg til barnas beste – Erfaringer fra Troms. Sjumilssteget.
- Barn skal høres. Erfaringer fra Sogn og Fjordane.
- Fra ung til ung. Erfaringer fra Oslo.
- På leit etter talent og styrke. Erfaringer fra Drammen i Buskerud.
- Magiske øyeblik. Erfaringer fra Sortland i Nordland.
- Helt indivi-DUE-lt. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Halås, Catrine og Mevik Kate (2013) Skolen må bry seg om fravær. Rapport fra dialogkafeer i Telemark.
- Halås, Catrine T og Follesø Reidun, m fl (2015) «Alle barn har rett til å leke under regnbuen» Et ide- og inspirasjonshefte om inkludering a barn og unge i kartlegging og oppfølging av Sjumilssteget. Idéheftet fra Østfold.
- Halås (2015): Vår hjemplass – vår mening. Ungdomsinvolvering i kommunereformen. Bodø: Fylkesmannen i Nordland og Universitetet i Nordland.
- Gustavsen, Karin (2013), Ung borger og medvirker. Rapport fra Trondheim kommune, Saupstad - Kolstad bydel (Catrine T. Halås medvirket).
- Halås, Catrine T (2010) Sånn vil vi ha det. Rapport fra temakafe i Nordland.
- Mevik, Kate og Estensen, Hildegunn (2012): Jakten på det virksomme. Inspirasjon til godt veiledningsarbeid.
- Halås, Catrine T (2014) Unge utforskere i Bodø - Rapport fra samarbeidsprosjekt mellom Bodø kommune, Bankgata ungdomsskole, Barn og Unges samfunnslaboratorium og Ungdom i svevet ved Universitetet i Nordland.
- Mevik, Kate og Nilsen, Ellen Mentzoni (2016): Barnevern for barn - et inspirasjonshefte om hvordan snakke med barn om barnevernet.
Fag- og forskningstekster
- Halås (2012): Ungdom i svev - Å oppdage muligheter med utsatte unge Universitetet i Nordland: PhD i studier av profesjonspraksis Profesjonshøgskolen Nr.5 (2012).
- Follesø, Halås og Anvik (red) (2016): Sett, hørt og forstått? Om møter med unge i sårbare livssituasjoner. Antatt til publisering av Universitetsforlaget.
- Follesø and Mevik (2009): Children’s involvement in Child Protection - a tension between adults and children’s perspectives? I: Krüger, T. and Forsberg, H. (ed): Social Work and Child Welfare. Politics trough Nordic lenses Policy Press.
- Follesø (2012): Møter, magi og mestring. Om deltakerbasert forskning med ungdom i svev I: Fontene Forskning 2/11.
- Mevik, Mathisen, Paulsen, Pigato og Tveraabak (2009): I lag med ungdommer. Profesjonell og nær – i praktisk sosialt arbeid og forskning I: Fontene forskning 2/2009.