«Alt er mulig og realistisk, så lenge vi jobber og kjemper for det!»
Ungdom i Nordland
Illustrasjon: Victoria Elvemo
Erfaringer og eksempler
- Fra bekymring til handling. Erfaringer fra Trøgstad i Østfold.
- Åtte år med torsdagsmøter. Erfaringer fra Kristiansand i Vest Agder.
- Steg for steg til barnas beste – Erfaringer fra Troms. Sjumilssteget.
- Lagarbeid – ikke stafett. Erfaringer fra Lenvik i Troms.
- Samordner mangfoldet. Fylkesmannen i Telemark.
- Verdens rareste NAV kontor. Erfaringer fra Trondheim i Sør Trøndelag.
- Barn skal høres. Erfaringer fra Sogn og Fjordane.
- Mer enn en leilighet. Erfaringer fra Stavanger i Rogaland.
- Fra ung til ung. Erfaringer fra Oslo.
- Våg å se – våg å spørre. Erfaringer fra Ringsaker i Hedmark.
- På leit etter talent og styrke. Erfaringer fra Drammen i Buskerud.
- På vei ut av Tåka. Erfaringer fra Tvedestrand i Aust Agder.
- Man vil jo være stolt av seg selv. Erfaringer fra Valdres i Oppland.
- Snur unge lovbrytere i tide. Erfaringer fra Salten i Nordland.
- Nøkkel – normalitet. Erfaringer fra Ålesund i Møre og Romsdal.
- Helt uten terskel. Erfaringer fra Sund i Hordaland.
- Ett skritt fram. Erfaringer fra Bærum i Akershus.
- Mestringens mester. Erfaringer fra Re i Vestfold.
- Ut av rusen. Tidlig ut. Erfaringer fra Hammerfest i Finnmark
- Livet ble et yess. Erfaringer fra Midtre Namdal i Nord Trøndelag.
- Bygger hus. Og folk. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- Magiske øyeblik. Erfaringer fra Sortland i Nordland.
- Tid – alfa og omega. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- En vaffel. Og en klem, kanskje? Erfaringer fra Vestvågøy i Nordland.
- PALA-flyt fra ungdomsskole til videregående. Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Therese – du e bæst! Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Helt indivi-DUE-lt. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Foreldre må fortsette å bry seg. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Sliter lite på kontorstolen. Erfaringer fra Rana i Nordland.
- Bedre liv med SOS. Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- Forebygger "i det skjulte". Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- RISK ga resultater. Erfaringer fra Dønna i Nordland.
- Alt henger sammen med alt. Erfaringer fra Brønøy i Nordland.
- Forankring fryder. Erfaringer fra Nordland.
- Solberg Hill Marta og Pedersen Pål (2014) Prosjekt ungdom. Etterord i Norge Rundt magasinet.
- Halås, Follesø og Jakobsen (2014): Jakten på det virksomme. Suksessfaktorer i fylkesmannens utviklingsarbeid med barn og unge. Fylkesmannen i Nordland og Universitetet i NordlandFollesø (2014): Vi kan vise respekt og vise til andre at vi er flotte barn. At de kan stole på oss! En annerledes oppvekstplan. Sortland kommune/ Ungdom i Svevet.
- Halås (2015): Vår hjemplass – vår mening. Ungdomsinvolvering i kommunereformen. Bodø: Fylkesmannen i Nordland og Universitetet i Nordland.
- Halås, Catrine T og Follesø Reidun, m fl (2015) «Alle barn har rett til å leke under regnbuen» Et ide- og inspirasjonshefte om inkludering a barn og unge i kartlegging og oppfølging av Sjumilssteget. Østfold.
Kunnskap og forskning
- Jakobsen, Halås og Follesø (2011) Gi viljen mulighet! Utfordringer og veier videre. Kapittel iFollesø (red) (2011) Gi viljen mulighet! Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 UiN-rapport nr.12-2011.
- Orvik, Per Martin; Paulsen, Kjartan (2013): Gi prosjekter en bedre mulighet: en analyse av en statlig satsning og utviklingsarbeid i utvalgte kommuner i Nordland med hensyn på prosjektfasetenkning og implementeringsarbeid. Bodø: Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) Universitetet i Nordland.
- Tufte, T. (2009): Ungdom i svevet – kunnskapsintegrasjon som forutsetning for formålsrealisering. Prosjektoppgave i prosjektledelse: Master of management. Upublisert.
- Tufte, T. (2011): Ungdom i Svevet Nordlandsprosjektet. Prosjektevaluering. Upublisert.
- Follesø, Olsen og Wulf-Andersen (red) (2016): Unge, risiko og sosial forandring. Nordiske perspektiver. Antatt til publisering av Frydenlund Akademiske Forlag, København.
- Solstad, Follesø og Mevik (red) (2014): Kort om barnevern Oslo: Universitetsforlaget.
- Halås (2012): Forsker i et forandrende partnerskap: en refleksjon omkring forskerens bidrag til og ansvar for forandring i utsatte unges livssituasjon I: Jarle Sjøvoll (red.): Entreprenørskap i utdanningen: aksjonsforskning for endring av skolens kultur.
- Halås og Solstad (2010): Fagutvikling - i dialog mellom praksis, undervisning og forskning. I: Lichtwarck og Clifford (red): Modernisering i barnevernet - ideologi, kontekst og kompetanse. Oslo: Universitetsforlaget.
- Bjørgo, Frode og Johans Sandvin og Gunn Strand Hutchinson (2015). Gjenstridige problem og samarbeidsdrevet innovasjon. I Andersen, Ole Johan, Levi Gårseth-Nesbakk og Terese Bondas (red.) Innovasjon i offentlig tjenesteyting. Vågal reise med behov for allierte. Fagbokforlaget.
- Follesø (2015): Youth at risk or terms at risk? I: Young. Nordic Journal of Youth Research Vol.3 Sage publications 240-253.
- Hutchinson, Sandvin, Bjørgo og Johansen (2013): Samarbeid mellom offentlige tjenester og aktivitetsbaserte, frivillige organisasjoner; en ressurs I sosialfaglig arbeid? I: Tidsskrift for ungdomsforskning 2013 13(1):31-48.
- Solstad, Asgeir (2011): Velferdstjenester i små kommuner – om etablering av NAV kontor i fire små kommuner UiN-rapport nr. 13-2011.