"Det er lett å falle utenfor. Om man er litt annerledes blir man ikke akseptert. Og om èn ikke liker deg, så liker plutselig ingen deg… og så samler de seg i gjenger. Det er mange gjenger. Veldig."
Jente 16 år
Illustrasjon: Carina Leite Hansen
Ungdom uttrykker behov for å være en del av felleskap, av å føle tilhørighet og bli tatt imot. Mange av de ungdommene som vi har møtt forteller om ensomhet, isolasjon, stigmatisering og opplevelse av usynlighe. De ønsker å bety noe for felleskapet, de ønsker anerkjennelse gjennom at det de har å bidra med etterspørres og inngår som noe som er nyttig og produktivt i en større samfunnsmessig sammenheng. Det å fungere i sosiale felleskap handler om å forstå, delta i og beherske sosiale normer innenfor den sammenhengen en står i.
Flere ungdommer forteller om hvordan det å bli møtt på nye måter i lokalsamfunnet, som ved at folk er begynt å hilse på dem, har vært med å skape et rom for og muliggjort endring. Å forstå ungdom i sviktsonen som ungdommer i et lokalmiljø krever en bred innsats, hvor det er betydningsfullt å involvere større deler av et lokalmiljø.
Erfaringer og eksempler
- Fra bekymring til handling. Erfaringer fra Trøgstad i Østfold.
- Åtte år med torsdagsmøter. Erfaringer fra Kristiansand i Vest Agder.
- Steg for steg til barnas beste – Erfaringer fra Troms. Sjumilssteget.
- Lagarbeid – ikke stafett. Erfaringer fra Lenvik i Troms.
- Samordner mangfoldet. Fylkesmannen i Telemark.
- Verdens rareste NAV kontor. Erfaringer fra Trondheim i Sør Trøndelag.
- Barn skal høres. Erfaringer fra Sogn og Fjordane.
- Mer enn en leilighet. Erfaringer fra Stavanger i Rogaland.
- Fra ung til ung. Erfaringer fra Oslo.
- Våg å se – våg å spørre. Erfaringer fra Ringsaker i Hedmark.
- På leit etter talent og styrke. Erfaringer fra Drammen i Buskerud.
- På vei ut av Tåka. Erfaringer fra Tvedestrand i Aust Agder.
- Man vil jo være stolt av seg selv. Erfaringer fra Valdres i Oppland.
- Snur unge lovbrytere i tide. Erfaringer fra Salten i Nordland.
- Nøkkel – normalitet. Erfaringer fra Ålesund i Møre og Romsdal.
- Helt uten terskel. Erfaringer fra Sund i Hordaland.
- Ett skritt fram. Erfaringer fra Bærum i Akershus.
- Mestringens mester. Erfaringer fra Re i Vestfold.
- Ut av rusen. Tidlig ut. Erfaringer fra Hammerfest i Finnmark
- Livet ble et yess. Erfaringer fra Midtre Namdal i Nord Trøndelag.
- Bygger hus. Og folk. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- Magiske øyeblik. Erfaringer fra Sortland i Nordland.
- Tid – alfa og omega. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- En vaffel. Og en klem, kanskje? Erfaringer fra Vestvågøy i Nordland.
- PALA-flyt fra ungdomsskole til videregående. Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Therese – du e bæst! Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Helt indivi-DUE-lt. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Foreldre må fortsette å bry seg. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Sliter lite på kontorstolen. Erfaringer fra Rana i Nordland.
- Bedre liv med SOS. Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- Forebygger "i det skjulte". Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- RISK ga resultater. Erfaringer fra Dønna i Nordland.
- Alt henger sammen med alt. Erfaringer fra Brønøy i Nordland.
- Forankring fryder. Erfaringer fra Nordland.
- Follesø (2010): Det magiske øyeblikket Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter? Veileder utarbeidet på oppdrag fra Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet.
- Follesø (2014): Vi kan vise respekt og vise til andre at vi er flotte barn. At de kan stole på oss! En annerledes oppvekstplan. Sortland kommune/ Ungdom i Svevet.
- Gustavsen, Karin (2013), Ung borger og medvirker. Rapport fra Trondheim kommune, Saupstad - Kolstad bydel (Catrine T. Halås medvirket).
- Halås (2015): Vår hjemplass – vår mening. Ungdomsinvolvering i kommunereformen. Bodø: Fylkesmannen i Nordland og Universitetet i Nordland.
- Halås, Catrine m fl (2011) Team Firkløveren. Oppbygning av mennesker og hus 2008 – 2011.
- Halås, Catrine og Mevik Kate (2013) Skolen må bry seg om fravær. Rapport fra dialogkafeer i Telemark.
- Halås, Catrine T (2010) Sånn vil vi ha det. Rapport fra temakafe i Nordland.
- Halås, Catrine T og Follesø Reidun, m fl (2015) «Alle barn har rett til å leke under regnbuen» Et ide- og inspirasjonshefte om inkludering av barn og unge i kartlegging og oppfølging av Sjumilssteget. Østfold.
- Follesø og Halås (2010) Det magiske øyeblikket (Film, dokumentar, 31 min) Prosjektleder for film laget på oppdrag av Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet. Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.
- Follesø og Halås (2011): En skole i svevet (Film, dokumentar, 30 min). Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.
- Muhonen, Erkki: Six year old boy Musikkvideo i samarbeid med News on Request.
Fag- og forskningstekster
- Halås (2012): Ungdom i svev Å oppdage muligheter med utsatte unge Universitetet i Nordland: PhD i studier av profesjonspraksis Profesjonshøgskolen Nr.5 (2012).
- Follesø, Halås og Anvik (red) (2016): Sett, hørt, forstått?Om møter med unge i sårbare livssituasjoner. Antatt til publisering av Universitetsforlaget.
- Follesø, Olsen og Wulf-Andersen (red) (2016): Unge, risiko og sosial forandring. Nordiske perspektiver. Antatt til publisering av Frydenlund Akademiske Forlag, København.
- Mevik, K. og Larsen, E. (2012): Miljøterapeutisk praksis. Fortellinger fra arbeidet med utsatte barn og unge. Universitetsforlaget.
- Follesø (2014): Hjelpetiltak i barnevernet I: Solstad, Follesø og Mevik (red): Kort om barnevern Universitetsforlaget s. 83-97.
- Bjørgo, Frode og Johans Sandvin og Gunn Strand Hutchinson (2015). Gjenstridige problem og samarbeidsdrevet innovasjon. I Andersen, Ole Johan, Levi Gårseth-Nesbakk og Terese Bondas (red.) Innovasjon i offentlig tjenesteyting. Vågal reise med behov for allierte. Fagbokforlaget.
- Follesø (2010): Ungdom, risiko og anerkjennelse. Hvordan støtte vilje til endring? I: Tidsskrift for ungdomsforskning nr.1 2010 s.73-87.
- Hutchinson, Sandvin, Bjørgo og Johansen (2013): Samarbeid mellom offentlige tjenester og aktivitetsbaserte, frivillige organisasjoner; en ressurs I sosialfaglig arbeid? I: Tidsskrift for ungdomsforskning 2013 13(1):31-48.
- Mathisen: (2010): Mer enn å mestre. I: Fontene 12/10.
- Mevik og Tveraabak (2011): Mødre møter mødre I: Tidsskriftet Norges Barnevern 1/2011.
- Mevik, Mathisen, Paulsen, Pigato og Tveraabak (2009): I lag med ungdommer. Profesjonell og nær – i praktisk sosialt arbeid og forskning I: Fontene forskning 2/2009.
- Follesø (red) (2011) Gi viljen mulighet! Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 UiN-rapport nr.12-2011.
- Thommesen, Hanne (2010): DUE gjør ungdommen interessert i stedet for interessant. Evalueringsprosjekt fra DUE-prosjektet. HBO-rapport 3/2010.