"Vi trenger ikke være tett på alle lærerne, men hvis en lærer hadde vært den gode kontakten, hadde det gjort underverker! " "Vi elevene kjenner det på oss og i oss om læreren ser oss og bryr seg."
Elever i Telemark
Ungdommen fremhever de voksne de møter som svært betydningsfulle.
Illustrasjon: Frida Xiang Årsangøy
Erfaringer og eksempler
- Fra bekymring til handling. Erfaringer fra Trøgstad i Østfold.
- Åtte år med torsdagsmøter. Erfaringer fra Kristiansand i Vest Agder.
- Steg for steg til barnas beste – Erfaringer fra Troms. Sjumilssteget.
- Lagarbeid – ikke stafett. Erfaringer fra Lenvik i Troms.
- Samordner mangfoldet. Fylkesmannen i Telemark.
- Verdens rareste NAV kontor. Erfaringer fra Trondheim i Sør Trøndelag.
- Barn skal høres. Erfaringer fra Sogn og Fjordane.
- Mer enn en leilighet. Erfaringer fra Stavanger i Rogaland.
- Fra ung til ung. Erfaringer fra Oslo.
- Våg å se – våg å spørre. Erfaringer fra Ringsaker i Hedmark.
- På leit etter talent og styrke. Erfaringer fra Drammen i Buskerud.
- På vei ut av Tåka. Erfaringer fra Tvedestrand i Aust Agder.
- Man vil jo være stolt av seg selv. Erfaringer fra Valdres i Oppland.
- Snur unge lovbrytere i tide. Erfaringer fra Salten i Nordland.
- Nøkkel – normalitet. Erfaringer fra Ålesund i Møre og Romsdal.
- Helt uten terskel. Erfaringer fra Sund i Hordaland.
- Ett skritt fram. Erfaringer fra Bærum i Akershus.
- Mestringens mester. Erfaringer fra Re i Vestfold.
- Ut av rusen. Tidlig ut. Erfaringer fra Hammerfest i Finnmark
- Livet ble et yess. Erfaringer fra Midtre Namdal i Nord Trøndelag.
- Bygger hus. Og folk. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- Magiske øyeblik. Erfaringer fra Sortland i Nordland.
- Tid – alfa og omega. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- En vaffel. Og en klem, kanskje? Erfaringer fra Vestvågøy i Nordland.
- PALA-flyt fra ungdomsskole til videregående. Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Therese – du e bæst! Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Helt indivi-DUE-lt. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Foreldre må fortsette å bry seg. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Sliter lite på kontorstolen. Erfaringer fra Rana i Nordland.
- Bedre liv med SOS. Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- Forebygger "i det skjulte". Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- RISK ga resultater. Erfaringer fra Dønna i Nordland.
- Alt henger sammen med alt. Erfaringer fra Brønøy i Nordland.
- Forankring fryder. Erfaringer fra Nordland.
- Follesø (2010): Det magiske øyeblikket. Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter? Veileder utarbeidet på oppdrag fra Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet
- Halås, Catrine m fl (2011) Team Firkløveren. Oppbygning av mennesker og hus 2008 – 2011.
- Follesø og Halås (2010) Det magiske øyeblikket (Film, dokumentar, 31 min) Prosjektleder for film laget på oppdrag av Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet. Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.
- Follesø og Halås (2011): En skole i svevet (Film, dokumentar, 30 min). Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.
Pia Fossum fikk i 2009 Alfredprisen for at hun var en god voksen for unge i Furuseth bydel i Oslo. Se oppslag på NRK her.
Forskning
- Follesø, Halås og Anvik (red) (2016): Sett, hørt og forstått? Om møter med unge i sårbare livssituasjoner. Antatt til publisering av Universitetsforlaget.
- Follesø (2010): Ungdom, risiko og anerkjennelse. Hvordan støtte vilje til endring? I: Tidsskrift for ungdomsforskning nr.1 2010 s.73-87.
- Hutchinson, Gunn Strand; Johans Tveit Sandvin; Unn Rigmor Bruaset; Anita Klette og Toril Sommerseth (2012). Forutsetninger for å utvikle gode hjelperelasjoner i sosialtjenesten. Fontene forskning 2/12, s. 33-45.
- Mevik, Mathisen, Paulsen, Pigato og Tveraabak (2009): I lag med ungdommer. Profesjonell og nær – i praktisk sosialt arbeid og forskning I: Fontene forskning 2/2009.
- Follesø (red) (2011) Gi viljen mulighet! Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 UiN-rapport nr.12-2011.
- Halås (2012): Ungdom i svev Å oppdage muligheter med utsatte unge Universitetet i Nordland: PhD i studier av profesjonspraksis Profesjonshøgskolen Nr.5 (2012).
- Thommesen, Hanne (2010): DUE gjør ungdommen interessert i stedet for interessant. Evalueringsprosjekt fra DUE-prosjektet. HBO-rapport 3/2010.
- Åsheim, Hilde (2012): Det er jo viktig hvilken person du hobber sammen med. Relasjonsbygging i arbeid med barnevernet. Universitetet i Nordland: Master i sosialt arbeid.