"Når læreren har trua på meg, får jeg mer flyt. Da tenker jeg: "Her kan jeg få den hjelpa jeg trenger og det blir litt mer festlig. Jeg jobber mer når jeg har en god tone med lærer, for da tør jeg spørre og det er lettere. Da føler jeg at dette er læreren min!"
Skoleelev Telemark
Illustrasjon: Maria Holm Ellingsen
Hva er virksomt når vi skal gi tidlig hjelp til ungdom som sliter med livene sine? Vi har spurt ungdom og fagfolk om dette. De forteller blant annet at dette er betydningsfullt og viktig:
- Snakk med meg, og tro på meg
- Bry deg om meg
- Gå ut av kontorene, og finn ungdom der de er
- Hold ut og gi ikke opp
- Vær en voksen jeg kan stole på
- Gjør noe sammen med meg
- Gi praktisk hjelp
- Gå ved siden av meg
- Jobb sammen på tvers av tjenester
- Forvent noe av meg, noe jeg kan mestre
- Spre gode rykter om meg
Vi er opptatt av at det ungdom forteller må lyttes til og få betydning for måten vi møter ungdom, utfører og organiserer tjenester. Her kan du lese mer om ulike tilnærmingsmåter og hva som er virksomt i arbeidet med ungdom i svev .
Erfaringer og eksempler
- Fra bekymring til handling. Erfaringer fra Trøgstad i Østfold.
- Åtte år med torsdagsmøter. Erfaringer fra Kristiansand i Vest Agder.
- Steg for steg til barnas beste – Erfaringer fra Troms. Sjumilssteget.
- Lagarbeid – ikke stafett. Erfaringer fra Lenvik i Troms.
- Samordner mangfoldet. Fylkesmannen i Telemark.
- Verdens rareste NAV kontor. Erfaringer fra Trondheim i Sør Trøndelag.
- Barn skal høres. Erfaringer fra Sogn og Fjordane.
- Mer enn en leilighet. Erfaringer fra Stavanger i Rogaland.
- Fra ung til ung. Erfaringer fra Oslo.
- Våg å se – våg å spørre. Erfaringer fra Ringsaker i Hedmark.
- På leit etter talent og styrke. Erfaringer fra Drammen i Buskerud.
- På vei ut av Tåka. Erfaringer fra Tvedestrand i Aust Agder.
- Man vil jo være stolt av seg selv. Erfaringer fra Valdres i Oppland.
- Snur unge lovbrytere i tide. Erfaringer fra Salten i Nordland.
- Nøkkel – normalitet. Erfaringer fra Ålesund i Møre og Romsdal.
- Helt uten terskel. Erfaringer fra Sund i Hordaland.
- Ett skritt fram. Erfaringer fra Bærum i Akershus.
- Mestringens mester. Erfaringer fra Re i Vestfold.
- Ut av rusen. Tidlig ut. Erfaringer fra Hammerfest i Finnmark
- Livet ble et yess. Erfaringer fra Midtre Namdal i Nord Trøndelag.
- Bygger hus. Og folk. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- Magiske øyeblik. Erfaringer fra Sortland i Nordland.
- Tid – alfa og omega. Erfaringer fra Lødingen i Nordland.
- En vaffel. Og en klem, kanskje? Erfaringer fra Vestvågøy i Nordland.
- PALA-flyt fra ungdomsskole til videregående. Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Therese – du e bæst! Erfaringer fra Saltdal i Nordland.
- Helt indivi-DUE-lt. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Foreldre må fortsette å bry seg. Erfaringer fra Bodø i Nordland.
- Sliter lite på kontorstolen. Erfaringer fra Rana i Nordland.
- Bedre liv med SOS. Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- Forebygger "i det skjulte". Erfaringer fra Alstadhaug i Nordland.
- RISK ga resultater. Erfaringer fra Dønna i Nordland.
- Alt henger sammen med alt. Erfaringer fra Brønøy i Nordland.
- Forankring fryder. Erfaringer fra Nordland.
- Jakobsen, Halås og Follesø (red): Norge rundt med Ungdom i Svevet Bodø: Fylkesmannen i Nordland/ Universitetet i Nordland.
- Jakobsen, Halås og Follesø (red): Ungdom i svevet – Nordlandsprosjektet. Tilbakeblikk på prosjektet 2007-10. Bodø: Fylkesmannen i Nordland/ Universitetet i Nordland.
- Veigård, Jakobsen, Follesø og Halås (red): Ungdom i risiko. Tilbakeblikk på konferansen i Bodø 9.-10. juni 2009.
Forskning
- Follesø (red) (2011) Gi viljen mulighet! Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 UiN-rapport nr.12-2011
- Åsheim, Hilde (2012): Det er jo viktig hvilken person du hobber sammen med. Relasjonsbygging i arbeid med barnevernet. Universitetet i Nordland: Master i sosialt arbeid.
- Follesø, Halås og Anvik (red) (2016): Sett, hørt, forstått? Om møter med unge i sårbare livssituasjoner. Antatt til publisering av Universitetsforlaget.
- Follesø, Reidun (2010): Ungdom, risiko og anerkjennelse. Hvordan støtte vilje til endring? I: Tidsskrift for ungdomsforskning nr.1 2010 s.73-87.
- Hutchinson, Gunn Strand; Johans Tveit Sandvin; Unn Rigmor Bruaset; Anita Klette og Toril Sommerseth (2012). Forutsetninger for å utvikle gode hjelperelasjoner i sosialtjenesten. Fontene forskning 2/12, s. 33-45.
- Mathisen, Rune: (2010): Mer enn å mestre. I: Fontene 12/10.
- Mevik og Tveraabak (2011): Mødre møter mødre I: Tidsskriftet Norges Barnevern 1/2011.
- Mevik, Mathisen, Paulsen, Pigato og Tveraabak (2009): I lag med ungdommer. Profesjonell og nær – i praktisk sosialt arbeid og forskning I: Fontene forskning 2/2009.
- Thommesen, Hanne (2010): DUE gjør ungdommen interessert i stedet for interessant. Evalueringsprosjekt fra DUE-prosjektet. HBO-rapport 3/2010.
- Follesø og Halås (2010) Det magiske øyeblikket (Film, dokumentar, 31 min) Prosjektleder for film laget på oppdrag av Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet. Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.
- Follesø (2010): Det magiske øyeblikket Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter? Veileder utarbeidet på oppdrag fra Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet.
- Follesø og Halås (2011): En skole i svevet (Film, dokumentar, 30 min). Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.
- Halås, Catrine m fl (2011) Team Firkløveren. Oppbygning av mennesker og hus 2008 – 2011.
- Halås, Catrine og Mevik Kate (2013) Skolen må bry seg om fravær. Rapport fra dialogkafeer i Telemark.
- Halås, Catrine T m fl (2013) Alle kan snakke med alle. En undersøkelse av hva elever opplever som bra på Bankgata ungdomsskole og hva voksne og elever gjør for å få til dette Rapport fra Bankgata ungdomsskole.
- Mevik, Kate og Estensen, Hildegunn (2012): Jakten på det virksomme. Inspirasjon til godt veiledningsarbeid.