Du er her:

Den gode voksne

"Vi trenger ikke være tett på alle lærerne, men hvis en lærer hadde vært den gode kontakten, hadde det gjort underverker! " "Vi elevene kjenner det på oss og i oss om læreren ser oss og bryr seg."

Elever i Telemark

 Ungdommen fremhever de voksne de møter som svært betydningsfulle.

 

 Illustrasjon: Frida Xiang Årsangøy

Erfaringer og eksempler

 

Pia Fossum vant Alfredprisen 

Pia Fossum fikk i 2009 Alfredprisen for at hun var en god voksen for unge i Furuseth bydel i Oslo. Se oppslag på NRK her.

 

Forskning

  • Follesø, Halås og Anvik (red) (2016): Sett, hørt og forstått? Om møter med unge i sårbare livssituasjoner. Antatt til publisering av Universitetsforlaget.
  • Follesø (2010): Ungdom, risiko og anerkjennelse. Hvordan støtte vilje til endring? I: Tidsskrift for ungdomsforskning nr.1 2010 s.73-87.
  • Hutchinson, Gunn Strand; Johans Tveit Sandvin; Unn Rigmor Bruaset; Anita Klette og Toril Sommerseth (2012). Forutsetninger for å utvikle gode hjelperelasjoner i sosialtjenesten. Fontene forskning 2/12, s. 33-45.
  • Mevik, Mathisen, Paulsen, Pigato og Tveraabak (2009): I lag med ungdommer. Profesjonell og nær – i praktisk sosialt arbeid og forskning I: Fontene forskning 2/2009.
  • Follesø (red) (2011) Gi viljen mulighet! Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 UiN-rapport nr.12-2011.
  • Halås (2012): Ungdom i svev Å oppdage muligheter med utsatte unge Universitetet i Nordland: PhD i studier av profesjonspraksis Profesjonshøgskolen Nr.5 (2012).
  • Thommesen, Hanne (2010): DUE gjør ungdommen interessert i stedet for interessant. Evalueringsprosjekt fra DUE-prosjektet. HBO-rapport 3/2010.
  • Åsheim, Hilde (2012): Det er jo viktig hvilken person du hobber sammen med. Relasjonsbygging i arbeid med barnevernet. Universitetet i Nordland: Master i sosialt arbeid.